www.ResMer.nu - Våra resor i världen

www.ResMer.nu

Andorra, augusti 2019

Furstendömet Andorra är en liten mikrostat i Pyrenéerna på gränsen mellan Frankrike och Spanien. Huvudstaden heter Andorra la Vella. Andorra är mest känd för fina skidorter, men vi åker på sommaren och har hittat bra information om vandringar som vi tänker ägna oss åt. Dessutom är landet taxfritt och vi hoppas på en del prisvärd shopping, därför har Micke sin stora resväska med sig, fast vandringsskor i storlek 45 tar rätt mycket plats ;) Man måste tänka på att Andorra är inget EU-land, så att telefonsamtal t ex har en annan taxa. Ett par timmars resa från Barcelona på vackra vägar som går uppåt skapar en känsla av äventyr. Vi passerar gränskontrollen och nu är vi i Andorra! Språket är fortfarande katalanska och en del franska. Väl framme i Andorra la Vella byter vi buss till en lokal buss som skall ta oss till Soldeu, vi går helt enkelt genom en liten bussterminal och hamnar på en gata där alla lokala bussar har sina hållplatser.

LOKALBUSSNÄT - The Cooperativa Interurbana Andorrana
PDF-fil
www.interurbana.ad/idioma-en

LOKALBUSS Andorra la Vella - Soldeo
L3,L4 går mellan 07:00 och 20:40 fr Andorra la Vella och mellan 08:10 och 21:15 fr Soldeo var 20e minut.
Enkel biljet 3.35€ (gäller en timme, man kan byta buss) , returbiljet 4.90 (returen gäller t o m dag två).
10-kort 13.75€, 20-kort 25.90€ (har vi inte lyckat få information om var man kan köpa)
I appen under länken nedan skriver man:
I am here:Andorra Direct Bus, Carrer Doctor Vilanova, 1, Andorra la Vella, Andorra la Vella, Andorra (adressen till stationen där buss från Barcelona ankommer)
Where I want to go: Sport Hotel Village, Soldeu, Andorra (hotellnamn i Soldeo)
Resultat på sökningen: Rut L3 Distance: 19.07 km, Approximately
Ankommst till hållplatsen med kod 173. Man får fram vägbeskrivningar och kartor på hållplatserna.
www.interurbana.ad/trajecte

SOLDEU
Soldeu är en liten ort och skidby med drygt 1000 invånare. På sommaren är byn en bra utgångspunkt för vandringar av olika svårighetsgrad. Orten ligger på 1710m höjd över havet mitt i Grandvaliras liftsystem. Trots ortens lilla storlek är det en livfull och vacker by med trevliga restauranger, där man får boka bord flera dagar i förväg för att få plats.

Soldeu med bygatan kantad av skidhotell

På hemresan tog jag en spontan bild av bergen under flygplanet. Väl hemma insåg jag att det var Soldeu på bilden! Från nedre kanten av bilden går det en riksväg från Andorra de Vella till Soldeu. Vid infarten till Soldeu rundar vägen ett berg i en skarp kurva. Om man tar av vägen här och fortsätter in i dalen ser man hela vår första vandring - en bit genom dalen och upp för en sluttning till vänster, genom ett skogsområde som är mörkt på bilden och ännu högre upp till en bergssjö som en knappt synlig liten mörk prick uppe i bergen. Man kan urskilja vårt hotell och liften intill som går till en golfbana som lyser grönt på bilden, höga toppar i nedre kanten där vi vandrade sista dagen.

HOTELL
Sport Hotel Village i Soldeu, Andorra
Carretera General, s/n, Soldeu, AD-100, Andorra -
Telefon:+376870550
www.hotelvillage.sporthotels.ad
info@sporthotels.ad

Ett mycket trevligt hotell, rent och fint, god frukost, bra utgångsläge för vandringar, pool som man kan simma efter att ha vandrat i bergen.

VANDRINGAR
Vandringkatalog

Estany de Cabana Sorda
Vandring 8,94km, 550m stigning, 2295m över havet
Namnet på vandringen gav en sjö som ligger högt uppe i bergen nära franska gränsen. Nu har vi kommit på en liten landsväg och har Soldeu bakom oss, vad väntar oss där framme? Spännande! - tycker jag och Micke poserar glatt i strålande väder. So far so good...

Vandringen fortsätter på en brant smal stig upp i bergen, vi ser människor uppe på stigen - de ser ut som små myror. Vi går upp steg för steg i till slut kommer vi "upp" - trodde vi, men nej, här börjar skogen! Upp igen, men serpentinväg känns lite enklare och man kan hålla sig i trädstammar eller var det trädtoppar? Solen gassar och vatten tar snabbt slut. Man tröstar sig med att det stod att det var en lätt vandring.

Ut ur skogen, äntligen! Man vad är det för små färgglada "myror" framför oss ännu högre upp. Var har de gömt toppen? Snart är vi uppe bland moln!

Vi gick och gick och till sist kom vi fram till molnen som kändes svala och fuktiga. Det kom vindpustar så jag hade svårt att stå på benen, men vi var glada framme vid målet. När kommer man alltid!

Vandringsleden "Estany de Cabana Sorda" bjöd på 8 km vandring upp till denna sjö på 2295 m höjd. Jag som är handikappad hade aldrig klarat mig upp hit utan stöd och hjälp, men jag var ganska stolt ändå!

Vägen ner var svårare för mig, det tog tid och här är jag nästan slut, trots att det är bara halvvägs.

Camino del Gallo
Vandring 7,09 km
"Cami del Gall" hette vår andra vandring som bjöd på stup o raviner. Vandringen startade i Soldeu och slutade i byn Canillo. Stigen är smal och ringlar sig fram längst med bergväggen. Här bjöds det på adrenalinhöjande stup, hängbroar varvat med vackra vyer.
Start
Jag försöker posera fint, men benen skakar för stupet är så brant!

Lika "avslappnad" Micke tar sig genom en smal bro som gungar hit och dit och jag står på kanten av brant stup och försöker håla kvar kameran.

Längs med stigen hittar vi trevliga rastplatser där man slå sig ner och beundra de sagolika vyer som öppnar sig framför oss.

Stigen fortsätter genom skiftande natur - skog, ängar, branta klippor, bäckar. I slutet av vandringen kom vi lite av stigen och fick ta oss ner genom en mycket brant terräng i serpentin med 60 graders lutning. På vissa ställen fick vi kana ner.

På väg in i Canillo passerar vi den vackra romanska medeltida kyrkan Sant Joan de Caselles Church från 1000-talet som bjuder på ett härligt fotomotiv.

Vi fortsätter en bra bit längs med den trafikerade vägen mot orten Canillo. Ett mc-museum Museu de les Dues Rode dyker upp längst med vägen innan vi är inne i Canillo. Museet visar sig vara stängd den dagen. Vi passerar gröna fält av blommande tobaksplantor och en camping. Väl framme i Canillo tittar vi in i några butiker, men nu börjar man känna sig riktigt trött och hungrig.

Med trötta fötter slå vi oss ner på en trevlig restaurang - Restaurang Cal Bonavida som erbjuder en terrass med härlig utsikt. Trots vi är klädda i vandringskängor och underställströjor blir vi väl bemötta och servicen är på topp.
Hemsida

Till förrätt bjuder restaurangen på en liten specialare som var väl uppskattad - fisk med svamp i munnen och något till... men det smakar helt fantastisk!

All mat som vi beställde smakade underbart och det kändes mycket trevligt att sitta på restaurangens soliga veranda kantad av väldoftande lavendel. Efter maten tar vi bussen tillbaka till Soldeu. Nu tror vi att vi är nöjda med vandringar.

Estanys del Siscaró
Vandring 11,39km, 765m stigning. Vandringen görs motsols upp endast till toppen 2570m och sedan ner samma väg

Ruta pel Rec del Solà vanding på 6,13km, 99m stigning

ANDORRA LA VELLA
Dagen därpå lämnar vi vandringskängorna hemma på hotellet, tar på oss sandaler och kliver på bussen som skall ta oss till huvudstaden - Andorra la Vella I huvudstaden är det framför allt shoppinggatorna Av. Meritxell – Av. Carlemany som drar sig till turisterna. Här hittar man fullt av märkesbutiker och spritbutiker med betydligt lägre priser än hemma i Sverige. Där Av. Meritxell korsar floden hittar man Salvadors Dalis klocka The Nobility of time som är omgiven av välbesökta uteserveringar. Härifrån ser man också bron Pont de Paris som drar till sig fotografernas intresse.

Det blev en trevlig promenad genom soliga gator, en lätt lunch på en uteservering och lite shopping i den taxfria staden.

ENCAMP
National Automobile Museum
Nästa morgon tar Micke bussen till Encamp för ett besök på National Automobile Museum - ett trevligt och intressant museum som man kan ha i bakfickan om vädret inte är det bästa eller om man har tid över. Jag tar det lugnt, går och ta några bilder, pratar med en dam i informationsdisken och tar reda på att kabinliften utanför hotellet är i funktion och man kan åka upp och vandra där uppe. Det skall bli en överraskning till Micke, för i hotellets reception hade de sagt till oss att liftarna går endast på vintern.

GRANDVALIRA SOLDEU
Söder om Soldeu breder Andorras största skidsystem ut sig och detta är även ett mecka för oss vandrare under sommaren. Under vårt hotell, Sport Hotel Village, hittar vi kabinbanan som tar oss upp till Restaurant La Cabana Espiolets. Här ligger även en av Europas högs belägna golfbanor 2250 m över havet.
Härifrån kunde man vandra vidare upp genom skidsystemet som lockade med en vidunderlig utsikt över omgivande berg.
Telecabina de Soldeu .

Vi tar till höger från kabinbanan och följer den markerade leden runt golfbanan. Stigen viker upp för berget och snart öppnar sig de stora viddernas möjligheter.
Wow! - säger vi bara när vi sveper med blickarna över de olika bergstopparna och bara njuter av detta vilda scenario.

Vi fortsatte uppåt genom underbar landskap av bergsluttningar täckta av vackra blommor och blåbärsris med små söta bär, passerade några skogspartier och fortsatte fram till toppen.

Det kändes att toppen flyttades framåt hela tiden.

Upp bland molnen

Vi följer pisten upp till en höjd på 2560 m som är markerad med ett monument av en örn - Tosa Dels Espiolets

På vår väg ner får vi sällskap av ett murmeldjur som följer vår vandring med nyfikenhet. Kommer man för nära försvinner den ner i sitt hål likt en mullvad för att komma upp ur ett annat. För den äventyrliga kan denna vandring kombineras med att man åker ner med en annan kabinlift i Encamp eller Canillo.

Vi njöt av fantastiska vyer uppe bland bergen, men det började komma lite moln och vindpustar så vi snabbade oss ner till golfbanan och fångade sista solstålar på golfrestaurangens veranda.

RESTAURANGER

Cal Bonavida
En mycket fin restaurang i Canillo, kan varmt rekommenderas. Åt lunch där efter en vandring.

La Taverna De La IaIa är en populär tapasrestaurang man inte får missa i Soldeu. Det är ett fantastiskt ställe med den där rätta atmosfären som gör det så trevligt att njuta av maten. Honungsgräddade auberginer var en av många smarriga rätter. Att boka bord är ett måste på detta ställe!

La Cort Del Popaire är ett annat trevligt ställe som bör besökas. Här avnjuter man den förträffliga maten i ett urgammalt stall. Innanför grillen sprakar en öppen eld som förhöjer mysfaktorn.

La Cabana Espiolets
Golfrestaurangen med trevlig personal. Den bländande utsikten från restaurangen gör det väl värt att komma hit för en kopp kaffe.