www.ResMer.nu - Våra resor i världen

Flygpats info

Transfer beställning
24,00€, buss 22:50 1,80€
Vi hyrde bil. Det var sent och svårt att hitta vårt boende trots att vi har kollat vägbeskrivningen och parkeringsmöjligheter. Värden väntade på oss och hjälpte oss att parkera på gården, vilket var inte det lättaste.

LJUBLJANA 4-5 september 2017

B&B Petra Varl Accommodation
Lägenheten vi hyrde i Ljubljana en natt var billig och bra. B&B Petra Varl Accomodation är centralt beläget i den historiska delen av Ljubljana, strax söder om utomhusmarknaden. Här erbjuds ljusa studior med luftkonditionering och gratis WiFi. Betyg 9,2 enligt Booking.se
Vi kom sent på natten och värden väntade på oss och ordnade parkering år oss på gården.
Vodnikov trg 5A, 1000 Ljubljana, Slovenien
Phone: +38641389470

Borgen i Ljubljana
På morgonen nästa dag körde vi genom centrum och upp till stadens borg. Det var en härlig solig morgon och utsikten över staden var imponerande. På slottet finns ett kafé och en butik med smideshantverk.

Utsikten från borgen över Ljubljana

BLED 5-7 september 2017
Efter att har klättrat i alla torn på slottet och vandrat runt i omgivningar är det dags för att köra vidare mot Bled. Bled är en kommun belägen i nordvästra Slovenien. Området i Juliska alperna och särskilt Bledsjön är ett populärt turistmål.

The Vintgar gorge
En magnifik vandring på hängbroar längs en bergså med kristallklart vatten.

Olika rum öppnades på vår väg genom bergen med fantastiska ljuseffekter som naturen skapade för oss. Vandringen avslutades med en lunch vid ån på en lokal restaurang.

Hotell i Bled
I Bled hade vi svårt att hitta boende. Det visade sig att det ägde rum ett världsmästerskåp i konot under samma tid som vi var där.
Bled Apartments
Ljubljanska cesta 32, 4260 Bled, Slovenien

Naturen och sjön är så vackra i Bled så man bara har blickar mot sjön hela tiden. Först körde vi upp till borgen som låg högt på ett berg. Det är absolut ett måste!

Blejski grad (Bled Castle)
Ett 1000-tals slott beläget på ett bergstopp med utsikt över Bledsjön. Här finns ett museum, en restaurang och en vinkällare.

Kyrkö
Till kyrkan i Bled kommer man i en roddbåt.

Kyrkan i sig är ingen speciellt förutom det att det är 99 trappsteg upp till kyrkan. Vi träffade på ett bröllopsfölje som var på väg upp. Brudgummen bar upp sin brud och svettades reellt, han klarade trots allt sin tunga uppgift med hjälp av support av turister som hejade på dem på olika språk.

Postojnagrottan, 7 september 2017
Efter flera underbara dagar i Bled körde vi söderut mot Piran, en liten pittoresk kuststad. Halvvägs till kusten stannade vi för att besöka Postojnagrottan. Postojnagrottan är den längsta grottan i världen som är öppen för allmänheten, med hela 5,3 kilometer att besöka.

PIRAN, 7-9 september 2017
Efter inte allt för lång körning är vi framme vid Medelhavet. Nu börjar man känna igen Medelhavslandskapet. Upp på en slingrade väg över bergen och så ligger staden Piran framför oss. Men hur tar man sig ner till stadens torg? Efter flera "trayal and error" genom "backtracking" i tränga gränder är vi på äntligen på torget, men ack nej... centrala Piran är ett bilfritt område. Nästan. Det är dyrt att parkera här och näst intill omöjligt. Hotellet föreslår att köra bilen till ett P-hus i utkanten av staden.

Skönt att lämna hyrbilen och vi ser fram emot de små trevliga restaurangerna som hopar sig vid strandpromenaden. "Skall man äta bläckfik, så skall man göra det här!" - säger Micke och tittar på mig med sin speciella sportdiverblick :) Jag lyder expertrådet och det är faktiskt gott... men sååå mycket!

Efter maten blir det stadspromenad, klättring upp på rester av stadsmuren. Underbar utsickt över havet där långt borta vid horisonten ligger vårt nästa mål - Venedig. Men först njuta av underbara Piran ett par dagar, promenera, äta gott, bada i havet och koppla av.

Live musik på torget på kvällen, folk är avslappade och glada. Flera bläckfiskar offrar sina liv och sköljs ner med gott vin. En doft av cypresser och citrusväxter, vackra solnedgångar, stranden, varmt hav.

Förväl Slovenien, nu seglar vi mot Venedig!
Tidig morgon den 9 september, avfärd mot Venedig som sig bör - med båt. Nu är vi backpackers igen. I Venedig får man inte ha väskor på hjul.